7 otázek, na které je dobré se zeptat při hledání nového zubaře

Možná si říkáte, že svého zubaře už máte a hledat nepotřebujete, ale zkuste se zamyslet nad následujícími řádky a odpovědět sami sobě, zda je vše tak, jak by mělo být a jestli vám to vyhovuje.

Lidé mají různé představy a každý člověk vyžaduje od svého lékaře něco jiného. Jeden je spokojený s rychlou preventivní prohlídkou a co nejlevnějším ošetřením na pojišťovnu, druhý je náročný, hledá moderní ordinace s nejnovějším vybavením, vyžaduje kvalitní estetické řešení a za ošetření je ochotný si připlatit. Takhle bychom mohli kombinovat donekonečna.

Třeba pro mě, jako pacienta, je velmi důležitá osobnost lékaře, jeho zájem o mě jako člověka, zda uznává mé pocity a respektuje má přání.


světlo2
A stejně tak jsou různí i zubní lékaři – každý z nás má jiný přístup, zkušenosti, vybavení ordinace a dost často také nějakou specializaci. Vývoj jde kupředu mílovými kroky a dovolím si říct, že zanedlouho bude běžné mít i několik zubních lékařů na řešení našich obtíží, tak jako je to v jiných oborech lékařství.

Sepsala jsem pro vás 7 otázek, jejichž zodpovězení vám pomůže vybrat si ordinaci, která naplní vaše přání a potřeby. 

  1. Jaké zkušenosti a pověst má Vámi vybraný zubní lékař?

Pokud už musíme svého zubního lékaře měnit, nejčastěji se rozhodujeme podle toho, co slyšíme od přátel, rodiny nebo známých. I já to tak dělám. Doporučení od blízké osoby je vždy lepší než náhodný výběr nebo pátrání v nedůvěryhodných internetových diskuzích. Webové stránky lékaře či pracoviště jsou v dnešní době již samozřejmostí, je dobré hledat reference i tam.

  1. Jak se cítíte po prvním kontaktování nové ordinace?

Jak na vás působila paní na recepci, popř. asistentka, která s vámi mluvila? Byla vstřícná a ochotná nebo nervózní a nepříjemná? Nejednou se mi stalo, že jsem volala do ordinace a už po úvodních slovech mi bylo jasné, že tady si s respektujícím přístupem nedělají verecepcelkou hlavu. Proto při výběru preferuji osobní kontakt.

Pokud je to možné, sjednejte si s lékařem první nezávaznou návštěvu, po které se rozhodnete, zda se objednáte na vstupní vyšetření nebo budete hledat jinde. Jestli je lékař ochotný ukázat vám svou ordinaci, vybavení a ošetřující personál ještě před registrací do péče, určitě to svědčí o tom, že má o vás skutečný zájem. Měli byste mít možnost vyjádřit své představy o ošetření. Je možné, že zjistíte, že vámi vybraná ordinace vám některá přání nedokáže splnit a je dobré s tím počítat od začátku.

Nebojte se odmítnout, je opravdu důležité, abyste se v ordinaci cítili dobře. Každý z nás má své představy o ideální ordinaci a přístupu lékaře.

  1. Máte ke svému lékaři důvěru?

Přicházíte do ordinace a v hlavě vám běží mnoho otázek? Mám mít strach? Co se bude dít? Bude to bolet? Dostanu injekci? Jak dlouho to bude trvat? Pečuji o své zuby správně? Cítím zápach z úst, co s tím?

Máte strach se na vše zeptat? Jestli ano, něco je špatně.

Ne? Pak jste na dobré cestě. Důvěrný vztah lékaře s pacientem je základem úspěšné terapie.

Pro vás i lékaře důvěraje k dosažení co nejlepšího výsledku důležité, abyste s ním otevřeně sdíleli svá trápení a nesnažili se něco zatajovat. Podstatné také je, zda má zubní lékař dostatek času a umí zodpovědět vaše otázky srozumitelně a nebanalizuje je. Právě banalizování problému mě, coby pacienta, dokáže emočně zcela odrovnat. Udělat z vás blbce umí každý, ale vše jasně a trpělivě vysvětlit, to umí málokdo.

Cílem dobrého lékaře je pokročit k ošetřování jen tehdy, když má pocit, že víte, co a proč je nutné udělat. Ne jen proto, že to řekl.

  1. Líbí se Vám prostředí ordinace?

Působí klidně a přátelsky? A co čekárna? Panuje zde příjemná atmosféra? Máte možnost si ještě před vstupem do ordinace přečistit zuby v příslušném sociálním zařízení? Dostanete se na řadu v domluvený čas nebo je tu čekání na denním pořádku? Samozřejmě se může stát, že navzdory domluvenému termínu musíte čekat (lékař ošetřuje naléhavý nebo komplikovaný případ), ale měli byste být o všem informováni.

Pokud přicházíte do ordinace opakovaně, pamatuje si vás lékař a oslovuje vás jménem?

Návštěva by měla probíhat v klidu a měli byste mít pocit, že je o vás pečováno se zájmem a láskou.

  1. Kolik to bude stát?

Máte zkušenost, že se Vaše ošetření vždycky nad očekávání prodražilo? Jak se tomu vyhnout? Velmi důležité je důkladné provedení vstupního vyšetření a zhotovení detailního léčebného plánu a cenového rozpočtu.peníze3

Každý nový pacient by měl absolvovat důkladné vstupní vyšetření včetně rentgenu, zhotovení fotodokumentace a zaznamenání skusových poměrů. Na základě tohoto vyšetření pak lékař provede detailní analýzu a sestaví léčebný plán.

Není žádoucí vše rozhodnout hned při první návštěvě (výjimkou jsou urgentní stavy). Chce to čas přemýšlet jaké řešení bude v každém individuálním případě to nejlepší. Způsoby terapie se liší svou kvalitou, cenou, trvanlivostí a estetickým provedením. Hodnocení, která metoda léčby je ta jediná správná a která špatná, je mnohdy obtížné či nemožné. Závisí na použitém kriteriu hodnocení. Je to cena? Kvalita? Estetika? Funkčnost?

Lékař by s vámi měl v další návštěvě projít léčebný plán a navrhnout možné postupy ošetření s cenovou kalkulací. Na základě vašeho souhlasu poté započne léčba. V tomto případě by váš krásný úsměv nemělo pokazit nepříjemné finanční překvapení.

  1. Jak je ordinace vybavená?

Posoudit vybavenost ordinace je pro laika velmi obtížné. Na otázku co by měla ta správná ordinace splňovat, aby vaše ošetření bylo kvalitní nenajdeme jednu správnou odpověď. Každý lékař vám řekne něco jiného. Pokud se nejedná o velkou kliniku, kde se investice do drahých přístrojů rozdělí mezi více lékařů, není většinou možné vlastnit všechno a můžu s klidem říct, že to ani není potřeba.

Důležitější než nejdražší přístroje je však čistota a pořádek na pracovišti. Čistota při práci je klíčem ke kvalitnímu a trvalému ošetření s minimálním rizikem selhání.

Pokud vás zajímá můj názor na to, bez čeho bych se v ordinaci neobešla já, pak bych řekla rentgen, lupové brýle, přístroj na strojové ošetření zubních kanálků, kofferdam a především asistentka! Pečlivá a zručná asistentka je velmi důležitá osoba v celém procesu ošetření. Stará se o pacienta a záleží ji na tom, jak se cítí a jestli je vše v pořádku. Je plně k dispozici lékaři a neměla by odbíhat zvedat telefony a vyřizovat jiné záležitosti.

  1. Spolupracuje zubní lékař s ostatními kvalifikovanými specialisty?

Nikdo neumí všechno a ani lékaři nejsou výjimkou. Dříve bylo běžné, že si praktický zubní lékař poradil téměř se vším, což už dnes není vždycky možné. Ale úloha praktického zubního lékaře je i nadále zásadní. Je to právě on, který vás důvěrně zná a v případě komplikací by vám měl doporučit správného specialistu.

Dnes, v době rychlého vývoje techniky a materiálů, se čím dál více lékařů po určité době praxe specializuje a stávají se experty ve svém úzkém oboru. Tak tu máme chirurgy, ortodontisty, parodontology, protetiky, lékaře ošetřující děti nebo zabývající se léčbou kořenových kanálků.

Myslím, že takový vývoj je přirozený. Jen pro vás, pacienty, je to o něco náročnější. Většinou musíte někam cestovat, budujete vztah s novým lékařem v neznámém prostředí a to vyžaduje hodně energie.

Ve velkých městech vznikají zubní kliniky, které zaměstnávají lékaře s různými specializacemi a nemusíte nikam daleko cestovat. Na vesnicích a malých městech většinou ordinuje jeden praktický zubní lékař, který vás v případě potřeby odešle ke specialistovi na jiné pracoviště.

Závěrem bych chtěla říct, že si cením toho, že máte zájem o své zdraví, protože zdaleka ne každý svého zubaře má a hledá. Vím, že to v dnešní době není jednoduché, ale věřím, že najdete toho správného a budete k němu chodit rádi.

Martina Mašátová
Jsem zubní lékařka a mou vášní je krásný úsměv, naučím vás jak o zuby pečovat, aby i ten váš úsměv byl krásný navždy. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře